Mahasi Meditation Centre was opened in 1950, with the Most Venerable Mahasi Sayadaw as its Principle Preceptor. The most Venerable Mahasi Sayadaw started the teaching of the Mahasi method of insight in 1947 and taught for 33 years until his death in August, 1982.

The Venerable Mahæsø Sayædaw was one of the very rare personalities in whom there was a balanced and high development of both profound erudition linked with a keen intellect, and deep and advanced meditative experience.

(၂၂-၁၂-၂၀၁၅) မဟစည္ဓမၼဗိိမာန္ေတာႀကီတြင္က်င္းပျပဳလုပ္ေသာ ဓမၼကထိကအစည္းအေ၀း

(၆၆) ႏွစ္ေျမာက္ မဟာစည္ၾသ၀ါဒခံယူပူေဇာ္ပြဲႀကီးသုိ႔ၾကြေရာက္ေတာ္မူလာၾကေသာဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား

1
2
3
4

ဗုဒ္ဓသာသနာ နုဂ္ဂဟအဖွဲ့ချူပ်

ဗုဒၶသာသနာ ႏုဂၢဟအဖြဲ႕ခ်ဴပ္

ရည္ရြယ္ခ်က္

နိုင္ငံေတာ္ဝန္ႀကီးခ်ဴပ္ ဦးႏုသည္၁၃၀၉ ခုႏွစ္၊ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔တြင္ ဘီးလင္းၿမိဳ႕နယ္ ေကလာသေတာင္၊ ျမသပိတ္ေစတီေတာ္စခန္း၌ ဥပုသ္ေစာင့္ဝင္ကာ နဝဂၤဥပုသ္သီလကို ၉-ရက္တိုင္တိုင္ေစာင့္တည္၍ ဗုဒၶါႏုႆတိဘာဝနာ၊ ေမတၱာဘာဝနာမ်ားကို ပြားမ်ားအားထုတ္ခဲ့သည္။ ထိုစဥ္အတြင္း ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ႀကီးလြတ္လပ္ေရး ရဖို႔ေသခ်ာေနၿပီ။ နိုင္ငံေတာ္၏ အေျခအေနမွာလည္း ေလာကီေရး၊ ေလာကုတၱရာေရး ႏွစ္ဖက္လုံး က်ဆုံးၿပိဳပ်က္လ်က္ရွိေနသည္။ ထို႔ေၾကာင့္နိုင္ငံေတာ္ကို ျပန္လည္ထူေထာင္ရာ၌ ေလာကီေရးတစ္ခုတည္းကို ထူေထာင္ေပး႐ုံမၽွျဖင့္ ေအာင္ျမင္မည္မဟုတ္၊ ေလာကုတၱရာ သာသနာေရးဘက္ကိုလည္း ျပန္လည္ထူေထာင္ေပးမွသာ နိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာေရး၊ ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္ေရးႏွင့္ စည္ပင္ဝေျပာေရးတို႔ပါ တိုးတက္ေအာင္ျမင္ေပမည္ဟု ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္၏ သႏၲန္၌ အႀကံထူး၊ ဉာဏ္ထူးမ်ားေပၚလာခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ နိုင္ငံေတာ္ ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္သည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္သို႔ ျပန္ေရာက္သည္ႏွင့္တၿပိဳင္နက္ သာသနာေတာ္ဘက၌ ေစတနာသဒၶါထက္ၾကသည့္ သာသနာျပဳ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ အစိုးရဝန္ႀကီးအခ်ိဴ႕တို႔ကိုဖိတ္ၾကား၍ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးကာ ၁၃၀၉-ခုႏွစ္၊ နတ္ေတာ္လဆန္း ၁-ရက္ (၁၃-၁၁-၄၇) ေန႔တြင္ နိုင္ငံေတာ္ဝန္ႀကီးခ်ဴပ္ေနအိမ္၌ ပင္အဖြဲ႕ဝင္ ၉-ဦး ပါ၀င္ေသာ ဗုဒၶသာသနာႏုဂၢဟေခၚ သာသနာျပဳအဖြဲ႕ႀကီးကို  စတင္ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္လိုက္ၾကသည္။ အဖြဲ႕ႀကီး၏အမည္အျပည့္အစုံမွာ ““ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ ဗုဒၶသာသနာ ႏုဂၢဟအဖြဲ႕ႀကီး”” ျဖစ္၏။ အဖြဲ႕ႀကီး၏ ဥကၠ႒မွာ သူေ႒းႀကီး ဆာဦးသြင္ျဖစ္္၍ အက်ိဴးေတာ္ေဆာင္မွာ ဦးစံသိမ္းျဖစ္သည္။

အဖြဲ႕ႀကီး၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားမွာ -

               (၁) ဗုဒၶသာသနာေတာ္ႀကီး စည္ပင္ျပန႔္ပြါး၊ တည္တန႔္ေစခ်င္းငွာ ေဆာင္ရြက္ရန္၊

               (၂) ပရိယတၱိသာသနာ၊ ပဋိပတၱိသာသနာေတာ္ႀကီးမ်ားကို အစြမ္းကုန္ ခ်ီးျမႇင့္ေဆာင္ရြက္ရန္၊

               (၃) ဘာသာေပါင္းစုံ ဗုဒၶဘာသာ ပိဋိကတ္တိုက္ေတာ္ႀကီး တည္ေဆာက္ရန္တို႔ျဖစ္ပါသည္။

ဤကဲ့သို႔နိုင္ငံေတာ္ဝန္ႀကီးခ်ဴပ္ အစီအမံျဖင့္ အဖြဲ႕ႀကီးျဖစ္ေပၚလာသည့္ အတြက္ ““ဗုဒၶသာသနာႏုဂၢ အဖြဲ႕ႀကီးအစ၊ နိုင္ငံေတာ္ဝန္ႀကီးခ်ဴပ္ ဦးႏု””ကဟုမွတ္တမ္းတင္ရမည္ ျဖစ္၏။ သာသနာ့ရိပ္သာဟု အမည္ေပးျခင္း၊ ဤေဖၚျပခဲ့ၿပီးေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားအတိုင္း ႀကီးမားက်ယ္ျပန႔္သည့္ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းႀကီးမ်ားကို ေဆာင္ရြက္နိုင္ရန္ အတြက္ ေလ်ာ္ကန္သင့္ျမတ္ က်ယ္ျပန႔္သည့္ ေျမေနရာကို တစ္ႏွစ္နီးပါး ရွာေဖြခဲ့ၾကရ၏။ ေနာက္ဆုံးတြင္ အဖြဲ႕ဥကၠ႒ႀကီး ဆာဦးသြင္က ဟာမစ္တစ္၊ ဓမၼာ႐ုံလမ္းရွိ မိမိပိုင္ ၅.၄၈၈ ဧကရွိ ၿခံေျမကို ႀကီးက်ယ္ေသာ သာသနာျပဳကိစၥမ်ားေဆာင္ရြက္ရန္ အဖြဲ႕ႀကီးအား ေစတနာမြန္ျဖင့္ လွူဒါန္းခဲ့ရာ အဖြဲ႕ႀကီးတည္ေထာင္ဖြင့္လွစ္ရန္ ေျမေနရာကိုရရွိခဲ့သည္။ ထိုေျမေနရာ အားလုံးကို ေျပျပစ္ညီညာေအာင္ျပဳျပင္ၾကၿပီး သာသနိကအေဆာက္အအုံမ်ား ေဆာက္လုပ္မီအႏၲာယ္ကင္း ပရိတ္ေတာ္မ်ားကို ရ-ရက္၊ ရ-လီ၊ ၄၉-ရက္တိုင္တိုင္ ရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္ၾကကာ ဖြဲ႕ႀကီးတည္ရွိရာေနရာကို ““ သာသနာ့ရိပ္သာ”” ဟု အမည္ေပးရန္ (၁၄-၁၁-၄၈) ေန႔ ထိုၿခံေျမ၌ အစအဆုံး က်င္းပေသာ ၁၂-ႀကိမ္ေျမာက္ အမွုေဆာင္အစည္းအေဝးက ဆုံးျဖတ္ၾကရာမွ ““သာသနာ့ရိပ္သာ”” ဟူေသာ အမည္ကညာ စတင္ေပၚလာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ပရိယတၱသာသနာ အစျပဳျခင္းအဖြဲ႕ႀကီး၏ ပထမဆုံး သာသနာျပဳေဆာင္ရြက္ခ်က္မွာ ““သာသနာေတာ္”” သုံးရပ္တည္တံ့ေရးတြင္ ပရိယတၱိသာအရင္းမွုလ ပဓနျဖစ္သည္။ (သာသနဌိတိယာ ပန ပရိယတၱိပမာဏံ)”” ဟူေသာ အ႒ကထာ အဆိုအမိန႔္ကို သိရွိနားလည္ထားၾကသည့္ အတိုင္း ပရိယတၱိသာသနာေတာ္ႀကီး တည္တံ့ျပန႔္ပြားတိုးတက္ေရး ေဆာင္ရြက္ခ်က္ပင္ျဖစ္၏။ အထူးသျဖင့္ ပရိယတၱိသာသနာေတာ္တြင္ ျမန္မာနိုင္ငံ၌ ေရွ႕ကတစ္ႀကိမ္တစ္ခါမၽွ ေပၚေပါက္ခဲ့ဖူးေသးေသာ ပိဋကတ္သုံးပုံ၊ ႏူတ္္ငုံေဆာင္ တိပိဋကဓရ ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္မ်ားထူးျခားစြာ ေပၚထြက္လာရန္ ထူးျခားႀကီးမားေသာ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ႀကီးျဖစ္သည္။ မွန္ပါသည္။ အဖြဲ႕ဥကၠ႒ႀကီး ဆာဦးသြင္သည္ သာသနာေတာ္ တိပိဋကဓရဆရာေတာ္မ်ား ေပၚထြက္လာေရးကို ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီး မျဖစ္မီကပင္ အလြန္စိတ္ဝင္စားခဲ့သည္။ နိုင္ငံေတာ္ဝန္ႀကီးခ်ဴပ္၏ စီမံခ်က္အရ အဖြဲ႕ႀကီးတြင္ ဥကၠ႒ျဖစ္လာရသည့္အခါ အဖြဲ႕ႀကီးတည္ရာ ေျမေနရာ မရမီအခ်ိန္ကပင္အဖြဲ႕ႀကီး၏ သုံးႀကိမ္ေျမာက္ အစည္းအေဝးတြင္”ပရိယတၱိသာသနာခ်ီးေျမႇာက္ေရးအတြက္ သာသနာေတာ္တြင္ အထက္တန္းအက်ဆုံးျဖစ္ေသာ တိပိဋကေရြးခ်ယ္ပြဲႀကီးကို အျမန္ဆုံးက်င္းပေပးရန္ ဥကၠ႒ႀကီးကပင္ အဆိုတင္သြင္း၍ အဆိုကို အားလုံးသေဘာတူ အတည္ျပဳၾကၿပီး ရွင္ေရာလူပါ စုံလင္စြာပါ၀င္ေသာ ““တိပိဋကဓရ ေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႕ခြဲ”’ ကိုဖြဲ႕စည္းကာ ““တိပိဋကဓရ ေရြးခ်ယ္ေရးစည္းမ်ဥ္းဥပေဒ”” ကိုေရးဆြဲအတည္ျပဳခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ““တိပိဋကဓရ ရြးခ်ယ္ေရးပြဲႀကီးအစ၊ ဥကၠ႒ႀကီးဆာဦးသြင္က” ဟုမွတ္တမ္းတင္ရမည္ျဖစ္၏။

တိပိဋကဓရ ေရြးခ်ယ္ပြဲႀကီး

တိပိဋကဓရ ေရြးခ်ယ္ပြဲႀကီးကို ပထမဆုံးအႀကိမ္ ၁၃၁၀ - ခုႏွစ္၊ တပို႔တြဲလဆန္း ၆ - ရက္ေန႔တြင္ စတင္က်င္းပရာ ဆ႒သဂၤါယနာမတင္မီေခတ္၌ ပရိယတၱသာသနာေတာ္ကို အျမင့္မားဆုံး အႀကီးက်ယ္ဆုံး မၾကဳံစဖူးထူးကဲစြာ ခ်ီးေျမႇာက္သည့္ပြဲႀကီး ျဖစ္ခဲ့သည္။ အခမ္းအနားကို မင္းခမ္းမင္းနားျဖင့္ ဖြင့္လုစ္၍ နိုင္ငံေတာ္ သမၼတႀကီး၊ နိုင္ငံေတာ္ ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္တို႔ ဦးေဆာင္ေသာ အစိုးရအဖြဲ႕ဝင္ ၀န္ႀကီးမ်ား စေသာ လူထုပရိသတ္စုံလင္စြာ တက္ေရာက္ၾကသည္။ တိပိဋကဓရ ေရြးခ်ယ္ပြဲႀကီး၌ အာဂုံျပန္ဆိုခ်င္းႏွင့္ သေဘာေရးေျဖခ်င္း ႏွစ္မ်ိဴးလုံးကို ျပန္ဆိုေရး ေျဖၾကရသည္။ က်င္းပခ်ိန္မွာ တစ္လနီးပါးခန႔္ ၾကာ၏။

ဤပထမဆုံး အႀကိမ္တြင္ လက္မွတ္ေရးထိုးသည့္ ရဟန္းေတာ္ ၁၇ - ပါးရွိေသာ္လည္း သာသနာ့အာဇာနည္အရွင္ျမတ္ ၆ -ပါး သာဝင္ေရာက္ျပန္ဆို၊ ေျဖဆိုေတာ္မူၾက၏။ သို႔ေသာ္ ဤေရြးခ်ယ္ပြဲႀကီး၏ ဥပေဒစည္းကမ္းမ်ား အထက္တန္းက်ျခင္း၊ ေၾကညာရက္ႏွင့္ စာျပန္ရက္ၾကား ကာလတိုေတာင္းျခင္း စေသာအေၾကာင္းအရာတို႔ေၾကာင့္ တစ္ပါးမၽွ ေအာင္ျမင္ေတာ္မမူခဲ့ၾကပါေခ်။ သို႔ေသာ္ ဥကၠ႒ႀကီးဆာဦးသြင္မွာ စိတ္ပ်က္တြန႔္ ဆုတ္မွုမရွိေပ။ ““ဒီပြဲကအစပဲဗ်ာ အခုလိုႂကြေရာက္ၿပီးေရြးခ်ယ္ပြဲႀကီး ၀င္ၾကတာကိုပဲ အလြန္ေက်နပ္စရာ ေကာင္းေနပါၿပီ။ ေရွ႕ႏွစ္ဆိုရင္ သည့္ထက္ဝင္ၾကမည့္ အရွင္ျမတ္ေတြေပၚလာမယ္။ က်ဳပ္တို႔ကသာ ဝီရိယေကာင္းေကာင္း ဇြဲရွိရွိနဲ႔ ဆက္လက္ က်င္းပေပးၾကဖို႔ပဲလိုတယ္။ အခုလဲ ပြဲႀကီးျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ ႂကြေရာက္ျပန္ဆိ္ုေတာ္မူၾကတဲ့ အရွင္ျမတ္ေတြကို ပူေဇာ္ပြဲ ျပဳလုပ္သင့္ပါတယ္။ ဒါမွလည္းေရွ႕ႏွစ္မွာဝင္ေရာက္ေျဖဆိုၾကမယ့္ သာသနာ့အာဇာနည္ေလာင္းေတြ ပိုမိုမ်ားျပားလာမယ္”” ဟုပညာအေျမာ္အျမင္ရွိသည့္ ဥကၠ႒ႀကီးပီပီ နိုးၾကားတက္ႂကြစြာ မိန႔္ၾကားရာ ဥကၠ႒ႀကီး ညႊန္ၾကားသည့္အတိုင္း ဗုဒၶသာသနာႏုဂၢဟအဖြဲ႕ႀကီးက ဦးေဆာင္၍ ဗုဒၶဘာသာအသင္းအဖြဲ႕ေပါင္းစုံတို႔ကပါ လွူဖြယ္ဝထၳဳ အျဖာျဖာတို႔ျဖင့္ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားစြာ ခ်ီးက်ဴးပူေဇာ္ခဲ့ၾကသည္။ ဒုတိယအႀကိမ္ က်င္းပသည့္အခါ ၅-ပါးမၽွ ၀င္ေရာက္ ျပန္ဆိုေတာ္မူၾကေသာ္လည္း ကမၻာေအးမဟာဂႏၲာ႐ုံေက်ာင္း၊ ဆရာေတာ္ အရွင္ပညာသာရ (ပ်ံလြန္) တစ္ပါးတည္းသာ စာမ်က္ႏွာ (၂၂၆၀) ရွိ ဝိနည္းငါးက်မ္းပါ႒ိေတာ္ႀကီးကို ေန႔စဥ္ အေထာက္အမကင္းကင္းႏွင့္ သန႔္ရွင္းၾကည္လင္ ျပတ္သားစြာ အာဂုံျပန္ဆိုေတာ္မူနိုင္သျဖင့္ ““ဗုဒၶသာသနာႏုဂၢဟ ၀ိသိ႒ဝိနယဓရ”” ဘြဲ႕ကို ပထမဆုံး ရရွိေတာ္မူရာ ခ်ီးက်ဴးဂုဏ္ျပဳပူေဇာ္ပြဲႀကီးကို ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲသဲ က်င္းပပူေဇာ္ခဲ့ၾကပါသည္။ ထိုအခ်ိန္ကလည္း ဥကၠ႒ႀကီးဆာဦးသြင္က ““အာဇာနည္ပုဂၢိဳလ္ထူးဆိုတာ လြယ္လြယ္နဲ႔ ဘယ္မွာရနိုင္မွာတုန္းဗ်ာ၊ အေထာက္အပံ့ ေကာင္းေကာင္း ဇြဲေကာင္းေကာင္းနဲ႔ရွာယူနိုင္မွ ရနိုင္တာမ်ိဴးဗ်၊ လုံ႔လဝီရိယ ဇြဲေကာင္းေကာင္းနဲ႔၊ ေနာက္မဆုတ္တမ္းေဆာက္ရြက္ၾကပါ၊ တစ္ေန႔က်ရင္ တိပိဋကဓရပုဂၢိဳလ္ထူး သာသနာ့အာဇာနည္ အရွင္ျမတ္ ဧကန္မုခ်ေပၚရမယ္ဗ်”” ဟု ဥကၠ႒ဂုဏ္အဂၤါႏွင့္အညီ အားေပးစကား ေျပာၾကားခဲ့သည္။ သတိုးသီရိသုဓမၼ ဥကၠ႒ႀကီး ဆာဦးသြင္ကား သာသနာေတာ္ကို ခ်ီးေျမႇာက္သည့္ဘက္တြင္ မဆုတ္မနစ္ ရဲရဲေတာက္ပုဂၢိဳလ္ႀကီးျဖစ္သည့္အျပင္ အရွည္ျမင္၍ အေျမာ္အျမင္ႀကီးမားသည့္ တကယ့္သာသနာျပဳ အာဇာနည္ ပုဂၢိဳလ္မြန္ႀကီးေပတည္း။ ထိုသာသနာျပဳ အာဇာနည္ပုဂၢိဳလ္မြန္ႀကီး ေျမာ္ျမင္အားေပးခဲ့သည့္အတိုင္း ၁၃၁၅-ခုႏွစ္၊ ၆-ႀကိမ္ေျမာက္ တိပိဋကဓရ ေရြးခ်ယ္ပြဲႀကီးတြင္ ပိဋကတ္ေတာ္တိုင္းဝယ္ အာဂုံျပန္ရာ၌ ““ဝိသိ႒ဂုဏ္ထူး”” သေဘာ ေရးေျဖရာ၌ ““မဟာဂုဏ္ထူး”” ႏွစ္ခုစီျဖင့္ ေအာင္ျမင္ေတာ္မူသျဖင့္ ““ဗုဒၶသာသနာ့ ဝိသိ႒တိပိဋကဓရ၊ မဟာတိပိဋက ေကာဝိဒ”” ေအာင္လက္မွတ္ေတာ္ႏွင့္ ““၀ိစိတၱသာရာ ဘိ၀ံသ တိပိဋကဓရ ဓမၼဘ႑ာဂါရိက”” ဘြဲ႕တံဆိပ္ေတာ္မ်ားကို ရရွိေတာ္မူေသာ အရွင္ဝိစိတၱသာရဘိ၀ံသ မေထရ္ျမတ္တစ္ပါး ႀကံဳစဖူး ထူးကဲအံ့ၾသဖြယ္ရာ ေပၚလာခဲ့ပါသည္။ ထိုအခါ ပီတိလႊမ္းဖုံး တျပဳံးၿပံဳးႏွင့္ ၀မ္းသာမဆုံး ျဖစ္ေနသူကား အစပထမ တိပိဋကဓရ မေထရ္ျမတ္၏ ရဟန္းဒကာႀကီးျဖစ္သူ ဥကၠ႒ႀကီး ဆာဦးသြင္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ဤသို႔ထူးဆန္း အံ့ၾသဖြယ္ရာ ပထမဆုံး ေပၚထြက္လာသည့္ မင္းကြန္းတိပိဋကဓရ ဆရာေတာ္အားရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္၌သာမက ျမန္မာနိုင္ငံတစ္ဝွန္းလုံးက အုံးအုံးက်က္က်က္ခ်ီးက်ဴးဂုဏ္ျပဳပြဲမ်ား က်င္းပကာထူးထူးျခားျခား ပူေဇာ္ခဲ့ၾကသည္။

ဤကဲ့သို႔ ဗုဒၶသာသနာႏုဂၢဟအဖြဲ႕ႀကီး၏ ပရိယတၱိသာသနာေတာ္ကို အျမင့္မားဆုံး ခ်ီးေျမာက္မွုေၾကာင့္ သာသနာ့အာဇာနည္ တိပိဋကဓရ ဓမၼဘ႑ာဂါရိက ဆရာေတာ္တစ္ပါးထူးျခားစြာ ထြန္းေတာက္ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္းသည္ ၁၃၁၆ - ခုႏွစ္တြင္ ဆ႒သဂၤါယနာတင္ပြဲႀကီးကို ဆင္ႏြဲနိုင္ခဲ့ျခင္း၏ႀကီးစြာေသာ အေၾကာင္းတစ္ခုျဖစ္ခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေထရဝါဒ ငါးနိုင္ငံရွိ ရဟန္း ရွင္လူအေပါင္းတို႔က ““ဗုဒၶသာသနာႏုဂၢဟအဖြဲ႕ႀကီးက ပရိယတၱိသာသနာေတာ္ကို အစြမ္းကုန္ အျမင့္မားဆုံး ခ်ီးေျမာက္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ဆ႒သဂၤါယနာအတြက္ ပုဂၢလဝိေသသ ဆ႒သဂၤါယနာ ဓမၼာဝသဇၨက ပုဂၢိဳလ္ထူးကို အခ်ိန္မီ ေဖၚထုတ္ေပးနိုင္ပါေပသည္”” ဟု ခ်ီးက်ဴးစကား ေျပာၾကားဂုဏ္ယူခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ““ဆ႒အစသာသနာ့ရိပ္သာက””ဆိုက မွားအံ့မထင္ေပ။ ၁၃၂၁-ခုႏွစ္၊ ၁၂-ႀကိမ္ေျမာက္ တိပိဋကဓရ ေရြးခ်ယ္ပြဲႀကီးတြင္ ပခုကၠဳၿမိဳ႕ မဟာဝိသုတာရာမတိုက္မွ ““ဝိသိ႒တိပိဋကဓရ တိပိဋကေကာဝိဒ၊ ဓမၼဘ႑ာဂါရိက”” အရွင္ ေနမိႏၵေထရ္ ေပၚထြက္ခဲ့သည္။ ဤသို႔ အဖြဲ႕ႀကီးကက်င္းပေသာ တိပိဋကဓရ ေရြးခ်ယ္ပြဲႀကီးတြင္ တိပိဋကဓရ ပိဋကတ္သုံးပုံေဆာင္(၂)ပါးႏွင့္ ပိဋကတ္ ႏွစ္ပုံေဆာင္၊ တစ္ပုံေဆာင္၊ နိကာယ္ေဆာင္ စသည့္ သာသနာ့အာဇာနည္မ်ား ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္းေပၚထြန္းခဲ့ေပသည္။ ၁၃၂၃- ခုႏွစ္ ၁၄- ႀကိမ္ေျမာက္မွစ၍ နိုင္ငံေတာ္အစိုးရက တိပိဋကဓရေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႕အက္ဥပေဒအရ လႊဲေျပာင္းယူကာ ႏွစ္စဥ္မပ်က္ ဆက္လက္က်င္းပခဲ့ရာ ပိဋကတ္သုံးပုံေဆာင္ ၆-ပါးအထိႏွင့္ ပိဋကတ္ ႏွစ္ပုံေဆာင္၊ တစ္ပုံေဆာင္၊ နိကာယ္ေဆာင္ ႏွစ္စဥ္အေျမာက္အမ်ား ေပၚထြက္လ်က္ရွိရာ ဗုဒၶသာသနာႏုဂၢဟအဖြဲ႕ႀကီး၏ ပရိယတၱိသာသနာေတာ္ႀကီးကို ခ်ီးေျမာက္ရာ၌ ျမန္မာ့သာသနာေတာ္တြင္ အႀကီးက်ယ္ဆုံး အျမင့္မားဆုံး ေအာင္ျမင္သည္ဟု ခ်ီးက်ဴးဂုဏ္ျပဳၾကရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ပဋိပတၱိသာသနာ အစျပဳျခင္းအဖြဲ႕ႀကီးသည္ မူလရည္ရြယ္ခ်က္အတိုင္း ပရိယတၱိသာသနာေတာ္ႀကီးကို အျမင့္ဆုံးခ်ီးေျမာက္ေနခ်ိန္မွာပင္ ပဋိပတၱိ သာသနာေတာ္ႀကီး တိုးတက္ျပန႔္ပြားေရးကိုလည္း အေလးေပးေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရ၏။ တိပိဋကဓရ ေရြးခ်ယ္ပြဲႀကီးကို ပထမအႀကိမ္က်င္းပၿပီးခ်ိန္တြင္ ပဋိပတၱိသာသနာေတာ္အတြက္ကမၼ႒ာန္းေက်ာင္း အေဆာက္အအုံအခခ်ိဳ႕ကို ေဆာက္လုပ္ၿပီးေသာ္ျငားလည္း ကမၼ႒ာန္းနည္းျပဆရာေတာ္ကို ရွာမရေသးေသာေၾကာင့္ ပဋိပတၱိကမၼ႒ာန္းဌာန တိုးမဖြင့္လွစ္နိုင္ခဲ့ေသးေပ။ အဖြဲ႕ႀကီးတည္ေထာင္ၿပီးတစ္ႏွစ္ျပည့္ေျမာက္ (၂)ႏွစ္အေရာက္တြင္ ဥကၠ႒ႀကီး ဆာဦးသြင္ စစ္ကိုင္းသို႔ သြားေရာက္စဥ္ အဖြဲ႕ႀကီးကသတ္မွတ္ထားသည့္ အဂၤါရပ္မ်ားႏွင့္ ညီညြတ္သည့္ ကမၼ႒ာနစရိယ ပုဂၢိဳလ္ထူးတစ္ပါးကိုေတြ႕ခဲ့ရသည္။ ကိုယ္တိုင္ပင္ဝိပႆနာ အလုပ္ေပးက်င့္စဥ္တရားကို နာခဲ့ရ၍ အားရႏွစ္သက္ သေဘာက်ခဲ့၏။ စိတ္ထဲကလည္း ““ငါတို႔အဖြဲ႕ခ်ဴပ္က အလိုရွိေနတဲ့ ကမၼ႒ာန္းနည္းျပဆရာေတာ္ကိုေတာ့ရၿပီ”” အလြန္ဝမ္းသာသြား၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ရန္ကုန္သို႔ျပန္ေရာက္ေရာက္ခ်င္းပင္ ဆရာေတာ္၏သတင္းကို ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္အားေျပာျပ၍ ဆရာေတာ္ကိုဝန္ႀကီးခ်ဴပ္ကိုယ္တိုင္ သြားေရာက္ဖူးေတြ႕ၿပီး ရန္ကုန္သို႔ ပင့္ေပးရန္ေျပာၾကား၏။ မၾကာမီ ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္ဦးႏုသည္ အထက္ ျမန္မာနိုင္ငံသို႔ လွည့္လည္ရာ ၁၃၁၁-ခု တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္း ၄-ရက္ေန႔၌ ေရႊဘိုတြင္ ထိုဆရာေတာ္ကိုဖူးေတြ႕ရ၍ ““တပည့္ေတာ္တို႔ ရန္ကုန္သာသနာ့ရိပ္သာသို႔ ႂကြေရာက္သတင္းသုံးၿပီး ပဋိပတၱိသာသနာ ျပဳေတာ္မူပါဘုရား”” ဟုေလၽွာက္ထား၏။ ဆရာေတာ္က ““ဆရာေတာ္တို႔မွာ တရားေဟာ ဓမၼကထိက မဟုတ္ပါ၊ က်င့္စဥ္အလုပ္ေပးတရားကိုသာ ျပသေလ့ရွိပါတယ္။ တရားအားထုတ္လိုသူေတြ ရွိက ျပသေပးဖို႔ ၀န္မေလးပါ”” ဟုမိန႔္ေတာ္မူရာ ““ပရိယတိပဋိပတ္သာသနာေတာ္ႀကီးအား အစြမ္းကုန္ခ်ီးေျမႇာက္ရန္ ဗုဒၶသာသနာႏုဂၢဟအဖြဲ႕ႀကီးကို တပည့္ေတာ္တို႔ဖြဲ႕ထားၿပီးပါၿပီ။ သာသနာ့ရိပ္သာႀကီး တစ္ခု ဖြင့္လွစ္ရန္ ကနမၼ႒ာန္းေက်ာင္းေတြကိုလည္း တည္ေဆာက္ၿပီးတန္သေလာက္ တည္ေဆာက္ၿပီးပါၿပီ။ တရားအားထုတ္လိုၾကတဲ့ ေယာဂီေတြလည္း ရွိေနပါၿပီဘုရား ”” စသည္ျဖင့္ ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္က စုံစုံလင္လင္ ေလၽွာက္တင္လိုက္သည္။

ထိုအခါ ဆရာေတာ္ႀကီးက ““တရားအားထုတ္တဲ့ ေယာဂီေတြရွိရင္ေတာ့ ႂကြရတာေပါ့”” ဟုမိန႔္ေတာ္မူ လိုက္၏။ ယင္းသို႔ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ပင့္ေလၽွာက္ထားခ်က္အရ ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ ၁၃၁၁-ခုႏွစ္၊ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ သာသနာ့ရိပ္သာသို႔ ႂကြေရာက္ေတာ္မူလာပါသည္။ ထိုဆရာေတာ္ အရွင္ျမတ္ကားအျခားမဟုတ္ သာသနာ့ရိပ္သာတြင္ ထာဝစဥ္သတင္းသုံးလ်က္ ထိုထိုဝိပႆနာ ေယာဂီ ရဟန္း ရွင္လူ ပရိသတ္ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာတို႔အား ၀ိပႆနာပြါးနည္း နိႆရည္းကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ လက္ေတြ႕စာေတြ႕ က်က်ျပသေတာ္မူလ်က္ ဆ႒သဂၤါယနာတင္ မဟာ သဘင္ႀကီးတြင္ သဂၤါယနာတင္ မဟာ သဘင္ႀကီးတြင္ သဂၤါယနာ ပုစၧက ၀န္ေဆာင္ျဖစ္ေတာ္မူသည့္ ေရႊဘိုၿမိဳ႕ ဆိပ္ခြန္ရြာ အဂၢမဟာပ႑ိတ မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဘဒၵန ၱေသာဘနမဟာေထရ္ အရွင္ျမတ္ႀကီးပင္ျဖစ္ပါသည္။

ကမၼ႒ာန္းတရားစတင္ ေဟာၾကားျပသေတာ္မူျခင္း

ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ သာသနာ့ရိပ္သာသို႔ ေရာက္ရွိေတာ္မူၿပီး ၁၃၁၁-ခု နတ္ေတာ္လျပည့္ေန႔ (၁၉-၁၂-၄၉) တြင္ ရဟန္းရွင္လူ ေယာဂီပုဂၢိဳလ္တို႔အား ၀ိပႆနာ အလုပ္ေပးတရားေတာ္မ်ားကို စတင္ေဟာၾကားျပသေတာ္မူ၏။ ဆရာေတာ္၏ ဝိပႆနာတရားေတာ္ကို ၾကားနာအားထုတ္ၾကရသူတိုင္း အလြန္ႏွစ္သက္သေဘာက်ၾကသျဖင့္ သာသနာ့ရိပ္သာသို႔ တရားအားထုတ္ရန္ ႂကြေရာက္လာၾကသည့္ ရဟန္း သီလရွင္ လူဝတ္ေၾကာင္ေယာဂီ ပရိသတ္တို႔မွာ တစ္ေန႔တျခား တိုးတက္မ်ားျပားလာၾကပါသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံမွသာမကပဲ သီဟို႒္၊ ယိုးဒယား၊ ကေမၻာဒီးယားစေသာ နိုင္ငံရပ္ျခားတိုင္းျပည္မ်ားမွပင္ မ်ားစြာလာေရာက္ အားထုတ္ၾကသည္။ဆ႒သဂၤါယနာ မတင္မီ ၁၃၁၃-ခုႏွစ္တြင္ အဖြဲ႕ႀကီး၏ ႀကိဳးစားခ်ီးေျမႇာက္မွုေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ေန႔ခ်င္းညခ်င္း တရွိန္တိုးတိုးတက္လာ၏။ ရန္ကုန္သာသနာ့ရိပ္သာတြင္လည္း ေယာဂီႏွစ္ရာေက်ာ္ သုံးရာေက်ာ္နီးပါးရွိ၍ ယာယီ ဓနိတန္းလ်ားႀကီးမ်ားကိုပင္လာေရာက္ တရားအားထုတ္ၾကသည္။ ထိုအခါ မိမိစိုက္ပ်ိဳးထားသည့္ သီးပင္ပြင့္ပင္မ်ိဳးစုံတို႔ စိမ္းရွင္သန္သီးပြင့္ေနၾကဟန္ကို ျမင္ရေသာ ဥယ်ာဥ္မွူးႀကီးပမာ ဥကၠ႒ႀကီး ဆာဦးသြင္က ““က်ဴပ္တို႔ ျမန္မာျပည္ကိုသာမက ကမၻာကိုပါသာသနာျပဳနိုင္ေအာင္လို႔ ရိပ္သာေထာင္စက ကမၼ႒ာန္း နည္းျပဆရာေတာ္ စစ္စစ္ေဆးေဆး ခက္ခက္ခဲခဲေရြးခ်ယ္ခဲ့တာကို အခ်ိဳ႕ကမေက်နပ္ၾကဘူးဗ်ာ။ အခုေတာ့ က်ဴပ္တို႔ေရြးခ်ယ္ခဲ့တာမွန္တာေပါ့ဗ်ာ။ အခုေတာ့ျမန္မာျပည္သာမက နိုင္ငံတကာကေတာင္လာေရာက္ တရားအားထုတ္ၾကၿပီမဟုတ္လား”” ဟု ၀မ္းပန္းတသာ အားပါးတရေျပာၾကားခဲ့သည္ဟု သိရွိရေပသည္။ ဥကၠ႒ႀကီး ဆာဦးသြင္ကားတကယ့္ ဗုဒၶသာသနာျပဳသူရဲေကာင္းႀကီးပီသပါေပသည္။

ေယာဂီေထာက္ပံ့ေရး ေဆာက္ရြက္ေပးျခင္း

ယင္းသို႔ေယာဂီပုဂၢိဳလ္မ်ား တစ္ေန႔တျခား တိုးတက္မ်ားျပားလာရာ ေယာဂီမ်ားအတြက္ ေနထိုင္စားေသာက္ေရးစသည္တို႔ လိုလာ၏။ ထိုအခါေယာဂီအေပါင္းတို႔ ေၾကာင့္ၾကမွု တစ္စုံတစ္ရာမၽွ မရွိေစပဲ တရားကိုသာစူးစူးစိုက္စိုက္ အားထုတ္နိုင္ရန္ႏွင့္ ပဋိပတၱိသာသနာျပဳလုပ္ငန္းႀကီး အရွည္တည္တံ့ရန္ ““ေယာဂီေထာက္ပံ့ေရးအဖြဲ႕ငယ္”” တစ္ခု ဖြဲ႕စည္းသင့္ေၾကာင္း ဥကၠ႒ႀကီးဆာဦးသြင္ကပင္ အႀကံျပဳခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အဖြဲ႕ႀကီး၏ (၂၆) ႀကိမ္ေျမာက္ အစည္းအေဝးတြင္ ဥကၠ႒ႀကီး ဆာဦးသြင္ ဒု-ဥကၠ႒မ်ား ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏုႏွင့္ ဟသၤာရဦးျမ၊ အက်ိဳးေဆာင္ မဂၤလာဦးေအာင္ျမင့္စေသာ ပုဂၢိဳလ္ (၂၈)ဦး ပါ၀င္သည့္ ““ေယာဂီေထာက္ပံ့ေရး အဖြဲ႕ခြဲ”” ကို ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္လိုက္ၾကသည္။

ထိုအဖြဲ႕ခြဲက (၁) ေက်ာင္းေနရာထိုင္ခင္းေပးျခင္း၊ (၂) ေန႔စဥ္မျပတ္ နိဗဒၶဝတ္ျဖင့္ဆြမ္းခဲဖြယ္မ်ား ေလာင္းလွူျခင္း၊ (၃) ဝါဆိုသကၤန္း၊ ကထိန္သကၤန္းစေသာ၊ သကၤန္းပရိကၡမ်ား လွူျခင္း၊ (၄) ေဆးေပးတိုက္သီးသန႔္ေဆာက္၍ ျမန္မာ အဂၤလိပ္သမားေတာ္ႀကီးမ်ားက ေန႔စဥ္ အလွည့္က် ကုသေပးျခင္း၊ (၅) ႏွစ္စဥ္အာစရိယ ပူဇနိယမဂၤလာပြဲကို ဆင္ႏြဲက်င္းပျခင္း စသည္ျဖင့္လိုေလေသးမရွိ ေထာက္ပံ့လွူဒါန္းေနရကာ ေယာဂီေပါင္းမ်ားစြာတို႔ ဝိပႆနာ ဉာဏ္စဥ္ေရာက္ေအာင္ပြါးမ်ား အားထုတ္နိုင္ၾကေပသည္။ ဤသို႔သာသနာ့ရိပ္သာတြင္ ““ဝိပႆနာစံၿပ ဗဟိုဌာႀကီး’” ကို အေျခတက် ထူေထာင္မိၾကေသာအခါ ျမန္မာတစ္နိုင္လုံး သာသနာျပဳလုပ္ငန္း လႊမ္းဖုံးသြားေစလိုေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ခရိုင္တစ္ခုလၽွင္ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးႏွင့္ လူဒါယိကာ ႏွစ္ေယာက္က်စီ ဆိုင္ရာခရိုင္ဝန္မ်ားက ေရြးခ်ယ္ေစလႊတ္ေပးရန္ဝန္ႀကီးခ်ဴပ္ကိုယ္တိုင္ ႏွိုးေဆာ္ခဲ့သည့္အျပင္ ထိုေယာဂီတို႔၏ ခရီးစရိတ္စေသာ ကုန္က်ေငြအရပ္ရပ္အတြက္ ေယာဂီေထာက္ပံ့ေရးသီးျခားရန္ပုံေငြတစ္ရပ္ ဖြင့္လွစ္ၿပီး ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္ကိုယ္တိုင္ တာဝန္ယူေထာက္ပံ့ေပးခဲ့သည္ဟု သိရ၏။ ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္၏ အႀကံေပးခ်က္အရ အစိုးရအရထမ္း အမွုထမ္းတို႔အား လူဝတ္ႏွင့္ျဖစ္ေစ ရဟန္းသာမေဏဝတ္၍ ျဖစ္ေစ တရားထုတ္လိုၾကပါက မိမိတို႔လစာမပ်က္ေစပဲ တရားအားထုတ္ခြင့္ရၾကရန္ အဖြဲ႕ႀကီးက အထူးစီမံေဆာင္ရြက္ေပးသည္။ နိုင္ငံေတာ္ဗုဒၶသာသနာအဖြဲ႕ ဗုဒၶသာသနာႏုဂၢဟအဖြဲ႕ႀကီး သာသနာေတာ္တည္တံ့ျပန႔္ပြားထြန္းကားေရးအတြက္ အေရးပါေသာေဆာက္ရြက္ခ်က္ႀကီးတစ္ခုက်န္ေသး၏။ ထိုအခ်က္မွာ ““နိုင္ငံေတာ္ဗုဒၶသာသနာအဖြဲ႕”” ကို ေမြးထုတ္ေပးလိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္၏။ နိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ဘာသာႀကီးေလးဘာသာတို႔အား ေထာက္ပံ့ရန္သီးသန႔္ဖြင့္လွစ္ထားေသာ ဘ႑ာေငြမ်ားအနက္ ဗုဒၶဘာသာအတြက္ရသင့္သည့္ ဘ႑ာေငြမ်ားကို ဤအဖြဲ႕ႀကီးအားေပးအပ္ခဲ့သည္။ သို႔ရာတြင္ ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္က သာသနာ့ရိပ္သာယာယီ မ႑ပ္၌ က်င္းပသည့္ ဗုဒၶသာသနာႏုဂၢဟ အစည္းအေဝးတြင္ ဗုဒၶဘာသာအတြက္ အဖြဲ႕ႀကီးသို႔ေထာက္ပံ့ေနသည့္ ဘ႑ာေငြမ်ားကို တစ္နိုင္ငံလုံးရွိ ဗုဒၶဘာသာအသင္းအဖြဲ႕ ကိုယ္စားလွယ္ေပါင္းစုံပါ၀င္သည့္ အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕ကိုအစိုးရဥပေဒျဖင့္ဖြဲ႕စည္း၍ စီမံခန႔္ခြဲသင့္ေၾကာင္းအဆိုျပဳရာ အဖြဲ႕ႀကီးကအျမင္ျမင္က်ယ္က်ယ္ သေဘာထားႀကီးစြာျဖင့္ ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္၏အဆိုကို သေဘာတူလိုက္ၾကပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ နိုင္ငံေတာ္အစိုးရသည္ ““ဗုဒၶသာသနာအဖြဲ႕”” ကို ၁၉၅၀ - ျပည့္ႏွစ္တြင္ ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္၌ အစိုးရသာသနာေရးအက္ဥပေဒအမွတ္ ၅၆- ျဖင့္ဖြင့္စည္းတည္ေထာင္ခဲ့ရာ နိုင္ငံေတာ္ဗုဒၶသာသနာအဖြဲ႕ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ျခင္းျဖစ္၏။ ဆ႒သဂၤါယနာတင္ပြဲႀကီးကိုနိုင္ငံေတာ္ဗုဒၶသာသနာအဖြဲ႕က ဦးေဆာင္က်င္းပခဲ့ေသာ္လည္း ထိုအဖြဲ႕အား ဗုဒၶသာသနာ ႏုဂၢဟအဖြဲ႕ႀကီးက အစစအရာရာကူညီကာသာသနာျပဳခဲ့ရေပသည္။ အထူးသျဖင့္ဆ႒သဂၤါရနာတင္ပြဲႀကီးကို ၿခိမ့္ၿခိ္မ့္သဲ စည္ကားစြာ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ က်င္းပနိုင္ခဲ့ျခင္းသည္ ဗုဒၶသာသနာႏုဂၢဟအဖြဲ႕ႀကီး၏ ႀကီးႀကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္ေသာ ေက်းဇူးေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္သာသနာျပဳအာဇာနည္ သာသနာျပဳသူရဲေကာင္းႀကီး သတိုးသီရိသုဓၶမ ဥကၠ႒ႀကီး ဆာဦးသြင္မကြယ္လြန္မီက ““ဆ႒သဂၤါယနာတင္ပြဲႀကီးကို က်ဳပ္တို႔ဗုဒၶသာသနာႏုဂၢဟအဖြဲ႕က စတင္က်င္းပတဲ့ တိပိဋကဓရေရြးခ်ယ္ပြဲႀကီးမွာပင္ စတင္ေႂကြးေၾကာ္ခဲ့တယ္။ ဗုဒၶသာသနာအဖြဲ႕ကိုလည္းက်ဳပ္တို႔အဖြဲ႕ပိုင္ သာသနာ့ရိပ္သာမွာပဲတည္ေထာင္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ဆ႒သဂၤါယနာတင္ဖို႔ရာ ပထမဦးစြာသံဃာအစည္းအေဝးႀကီးကိုလည္း က်ဴပ္တို႔သာသနာ့ရိပ္သာသံျဖဴမ႑ာပ္ႀကီးမွာပဲ စတင္က်င္းပခဲ့ရတယ္။ ေနာက္ဆုံး ဆ႒သဂၤါယနာတင္ေတာ့လည္း က်ဳပ္တို႔အဖြဲ႕ႀကီးက ထူးထူးျခားျခား ခက္ခက္ခဲခဲ ေရြးခ်ယ္ပင့္ေဆာင္ကိုးကြယ္ခဲ့တဲ့ မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးကိုပဲ ဆ႒သဂၤါယနာ အေမးပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ေဆာင္ရြက္ဖို႔ေရြးရတယ္၊ အေျဖပုဂၢိဳလ္အျဖစ္လည္း က်ဴပ္တို႔အဖြဲ႕က တိပိဋကဓရေရြးခ်ယ္ပြဲႀကီးက်င္းပၿပီးေရြးခ်ယ္ခဲ့တဲ့ တိပိဋကဓရပုဂၢိဳလ္ထူးအရွင္ ၀ိစိတၱသာရာဘိ၀ံသသာသနာ့အာဇာနည္အရွင္ျမတ္ကပဲ ေဆာင္ရြက္ရတယ္၊ က်ဴပ္တို႔အဖြဲ႕ႀကီးက သာသနာခ်ီးေျမႇာက္က်ိဴးနပ္ပါၿပီ”” ဟုဥဒါန္းစကား ႁမြက္ၾကားခဲ့ေၾကာင္းသိရွိရ၏။ ဥကၠ႒ႀကီး၏ ဥဒါန္းစကားသည္ ဗုဒၶသာသနာႏုဂၢဟအဖြဲ႕ႀကီး၏ ပရိယတၱိ ပဋိပတၱိသာသနာႏွစ္ရပ္လုံးကိုႀကီးက်ယ္ျမင့္မားေသာ အတိုင္းအတာျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပုံကို လိုရင္းက်က် သာဓကေဆာင္ျပျခင္းျဖစ္၏။ ထိုကဲ့သို႔သာသနာေတာ္ႏွစ္ရပ္လုံးကို ႀကီးက်ယ္စြာခ်ီးေျမႇာက္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ထိုအဖြဲ႕ႀကီးကို ““သာသနာျပဳအဖြဲ႕ခ်ဴပ္ႀကီး”” ဟု ေခၚဆိုရေပမည္။ သာသနာေတာ္ကို အဖြဲ႕ႀကီး၏ အစြမ္းကုန္ခ်ီးေျမႇာက္မွုေၾကာင့္ ေငြရတုသဘင္က်င္းပြဲ က်င္းပခ်ိန္တြင္ ျမန္မာနိုင္ငံ၌ ကမၼ႒ာန္း႒ာနခြဲေပါင္း (၂၁၀) ႒ာနရွိ၍ ေယာဂီေပါင္း (၇၇၇၂၁၂) ဦးရွိခဲ့သည္။ သီရိလကၤာနိုင္ငံ၌ ကမၼ႒ာန္း ႒ာနခြဲေပါင္း (၂၂)႒ာနရွိ၍  ေယာဂီေပါင္း (၂၀၀၀၀၀) ရွိေၾကာင္း အဖြဲ႕ႀကီး၏ အထၳပတၱိဳသမိုင္းႏွင့္ ေငြရတုသဘင္စာေစာင္တို႔၌ ေလ့လာေတြ႕ရွိရ၏။ ယခုအခါအဖြဲ႕ႀကီးကို စတင္တည္ေထာင္၍ အစြမ္းကုန္သာသနာျပဳခဲ့ၾကသည့္ သာသနာျပဳအာဇာနည္ (သာသနာေဇာတိက အာဇာေနယ်) သာသနာျပဳသူရဲေကာင္း (သာသန ေဇာတိကေရာဓ) ပုဂၢိဳလ္မ်ားျဖစ္ၾကသည့္ ၀န္ႀကီးခ်ဴပ္ ဦးႏုႏွင့္ ဥကၠ႒ ဆာဦးသြင္တို႔ မရွိၾကေတာ့ၿပီ။ သို႔ေသာ္ အဆက္မျပတ္ေပၚထြက္လာၾကသည့္ အဖြဲ႕ႀကီး၏ သာသနာျပဳ ပုဂၢိဳလ္မ်ားေၾကာင့္ ဗုဒၶသာသနာႏုဂၢဟအဖြဲ႕ႀကီး၏ သာသနာေတာ္ခ်ီးေျမႇာက္မွုသည္ အဆုတ္မရွိ အက်မရွိ တရွိန္ရွိန္တိုးတက္လ်က္ရွိေနသည္ကို ေတြ႕ေနရသည္မွာ ဗုဒၶဘာသာဝင္တိုင္း ၾကည္ႏူးဝမ္းသာ ပီတိျဖာစရာေကာင္းလွပါေပသည္။